Kan man sammenligne æbler og pærer?
Det er det vi oplever at kommuner gør når de sammenligner priser på fremsendte tilbud med prislister.
Vi har i den sidste tid fremsendt tilbud til kommuner på forskellige hånd- og fingerskinner. Disse tilbud, fremsender vi først efter vi har set og vurderet en persons behov for skinner. Altså der ligger en ergoterapi faglige vurdering bag et tilbud, og ofte har vi også afprøver skinner i plast, og evt. ladet personen tage skinnerne med hjem for at se hvordan de fungerer i hverdagen. Så vi har virkelig gjort os umage og lagt et stykke arbejde bag, for at være sikker på at det tilbud vi fremsender, også matcher personens behov for at optimere en hverdag, som kan være begrænset p.g.a. dårlig håndfunktion.
Arbejdsgangen
Vores tilbud er ”ærlige” og vi beskriver i detaljer hvad tilbuddet indeholder af både arbejdstid og en specificering af skinner.
Vores tilbud bliver så desværre sammenlignet med faste prislister fra andre leverandører. Dvs. en liste som ikke er udtryk for en faglig vurdering, men kun en prisliste. Det som kommunen ikke ved er, at der ofte kan komme ekstra udgifter til i form af arbejdstid, model, afprøvning m.m.
Vi ved fra fremstilling af skinner, at det ofte er nødvendigt at personen kommer tilbage til en korrektion. Fuldstændig som når man får nye briller, at man vender tilbage til optikeren for at få rettet brillestængerne en ekstra gang. Denne ekstra kontrol er også med i vores tilbud og kommer ikke som en ekstra udgift efterfølgende, fordi vi ved at det er en nødvendighed og vi vil gerne være ærlige med vores kunder, i disse tilfælde kommunerne.
Der mangler fagfolk i sagsbehandlingen
Vi oplever at nogle kommuner ikke har fagpersoner siddende til disse opgaver, men administrative medarbejdere/sagsbehandlere, som vurderer på pris og ikke ud fra en faglighed, og hvad personen har behov for.
Vi synes, det er en kritisabel håndtering af disse væsentlige arbejdsopgaver, og den manglende faglighed i vurdering af hvad kommunerne anvender penge på, vil koste både tid og ekstra penge. I nogle tilfælde også med risiko for, at det bevilgede hjælpemiddel ligger i skuffen og ikke anvendes.
Så, for at vende tilbage til spørgsmålet fra starten, kan man sammenligne æbler og pærer, så er svaret nej. Men det er det kommunen gør, uden at gå i dybden med en borgers problematik og behov. Afhængig af pris, vælges altid den billigste, uanset om det er et gennemskueligt tilbud og uanset, hvad der i vores optik er det væsentligste, personens behov.
Æbler og pærer kan ikke sammenlignes, og i al væsentlighed bør man ved skinner vurdere det fagligt, både hvad angår behov, men i høj grad også nødvendigheden for at optimere en persons håndfunktion.
Kærlig hilsen
Kirsten Pedersen
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.