Den rigtige vejledning ved håndskader.

Den rigtige vejledning ved håndskader.

Oprettet d.

Den rigtige vejledning ved håndskader.

Den rigtige vejledning ved håndskader.

Den anden dag blev jeg kontaktet af en mand som ville købe nogle fingerskinner til hans 2 dropfingre. Han boede så tæt på, at han ved at komme den korte vej, sparede en del på fragt.

Han kom forbi og jeg kiggede på hans hånd for at vurdere størrelsen på de skinne han skulle prøve. Hans dropfinger var ikke en dropfinger mere, men droppede max. 5 grader – og mere som et resultat af manglende træning end manglende skinne. Så han gik ud ad døren med øvelsesprogram og træningsredskaber – og har nu opnået en fremgang i bevægeligheden i fingeren.

En far ringede fordi han skulle bruge skinner til hans datter, som havde fået at vide, at hun ikke måtte bøje fingeren efter en volleyball skade – sandsynligvis en overstrækning af leddet. Der var ikke givet nogen skinne på skadestuen og ingen vejledning i hvad han skulle lede efter. Den skinne han havde fundet på vores hjemmeside, gav mulighed for bevægelse, så den ville ikke kunne opfylde det behov der var givet instruktion i fra skadestuen. Jeg bad ham henvende sig på sygehuset for at få korrekt vejledning og evt. en skinne.

En kvinde kontaktede mig på mail, om jeg hurtigst muligt kunne sende fingerskinner, for hun har dropfingre og har brug for bedre skinne end dem der er udleveret på sygehuset. Hun var på vej til at skulle på ferie, og var generet af den skinne hun havde fået på sygehuset. Jeg kunne ikke sende så hurtigt, men fik formidlet kontakt mellem hende og en privat ergoterapeut med speciale i håndterapi i nærheden af hendes bopæl. Det viste sig at det ikke var en dropfinger, men en begyndende svanehalsdeformitet, så det var ikke yderleddet som skulle behandles, men mellemleddet.

Disse 3 eksempler fra de sidste 2 uger, er eksempler på hvordan borgere står alene med problemer hvor de enten har fået forkert vejledning eller ingen vejledning.

Vores behandlingssystem er så presset og medarbejderne i behandlingssystemet er så belastede, at vi som borgere står meget alene. Samtidig betragtes en fingerskade som en banal skade, men det er det på ingen måde.

Jeg har gennem årene oplevet så mange mennesker med fingerskader som bliver truet på erhverv fordi en eller 2 fingre ikke kan fungere. Eks. En tjener bærer bakker og service og har derfor behov for meget kraft og bevægelighed for at kunne tage 12 tallerkener på den ene arm inkl. Bestik og andre ting. Hvis man ikke kan det, er man færdig i den branche. Andet eksempel: en tandlæge har stort behov for god bevægelighed i fingrene for at kunne håndtere værktøjet. Eller kontorassistenten som skriver på pc hele dagen, og hvor bevægelighed er nødvendig for ikke at lave tastefejl.

Så derfor er korrekt vejledning og instruktion ved fingerskader utrolig vigtige, og på ingen måde et banalt problem. En henvisning til en håndterapeut vil være af stor gavn for borgeren, så hånden efter en skade bliver optrænet og behandlet optimalt.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar